MAZÁNÍ V KOLEJOVÉ DOPRAVĚ
NEZBYTNÁ SOUČÁST KOLEJOVÉHO VOZIDLA
Efekt přítomnosti mazací látky mezi kolem a kolejnicí drážního vozidla je zkoumán od 70. let 20. století. Velmi záhy se experimentálně ověřil předpoklad, že její přítomnost snižuje tření, opotřebení a násobně prodlužuje životnost kol.
Společnost DELIMON následně vyvinula první zařízení mazání okolků, označený jako Delimon RE, který si velmi brzy získal příznivce výrobců i provozovatelů kolejových vozidel a objevil se i v tehdejším ČSSR, kde se licenčně vyráběl a byly jím osazeny stovky lokomotiv. Mezi drážními pracovníky je dodnes zažitý termín Delimonka.
Zařízení prošlo do dnešní doby modernizací, nicméně původní systémy Delimon RE nalezneme stále na mnoha lokomotivách v České republice i na Slovensku.
REFERENCE A VÝHODY SYSTÉMU DELIMON
Výrobce DELIMON (nyní pod značkou BijurDelimon) působí na přední pozici v oboru desítky let, za které si získala celosvětový respekt zejména díky velmi vysoké kvalitě provedení systémů, které splňují nejpřísnější drážní normy a svou odolností a životností daleko přesahují běžné standardy.
PŘEDSTAVENÍ SYSTÉMU RAILJET - NEJNOVĚJŠÍ S BEZTLAKOU NÁDRŽÍ
Mazací systém se vyznačuje vysokou variabilitou použitých prvků. Velkou výhodou je kompaktnost agregátů, kdy jsou v jednom místě sdruženy všechny funkční prvky. Z důvodu respektování zástavbových rozměrů je však možné prvky instalovat samostatně.
ZÁKLADNÍ MAZACÍ AGREGÁT

-
Nádrž maziva
-
Dávkovací čerpadlo
-
Elektromag. ventil
NEBO
S VÝROBOU TLAK. VZDUCHU

-
Prvky základního systému
-
Vzdušník
-
Kompresor

Dělič
množství

Trysky

Ošetřená náprava
ŘÍZENÍ PROBÍHÁ NA ZÁKLADĚ IMPULSU Z ŘÍDICÍHO SYSTÉMU VOZIDLA. ZVOLENÝ ZPŮSOB ZÁVISÍ NA CHARAKTERU PROVOZU


ČASU JÍZDY
např. každých 8 vteřin
UJETÉ DRÁHY
např. každých 600 metrů

KOLEJ. OBLOUKU
např. <60 metrů v poloměru

NATOČENÍ NÁPRAVY
dle detekce vychýlení

SOUŘADNIC GPS
přesně určené body na trati
>> KOMPAKTNÍ KONSTRUKCE: Nádrž sdružuje všechny hlavní funkční prvky, dávkovací čerpadlo, elektromagnetické ventily, hladinová čidla ad. v jeden celek.
>> VYSOKÁ ODOLNOST: Díky kompaktní konstrukci je nádrž vysoce odolná vůči vnějším vlivům. Je možné dodat zařízení i s vyšším stupněm krytí (např. IP68).
>> BEZŮDRŽBOVÝ PROVOZ: Zařízení nevyžaduje žádnou speciální údržbu. Čerpadlo, dělič i trysky jsou designovány tak, aby v nich mazivo nezasychalo.
>> VARIABILNÍ, STAVEBNICOVÉ PROVEDENÍ: Všechny prvky systému jsou snadno vyměnitelné a nahraditelné za použití běžného dílenského nářadí.
>> POUŽITELNOST I PRO ToR: Uvedený systém zvládne i ošetřit hlavu kolejnice (systém ToR). Vzhledem k vyšší spotřebě se užije DP-M s dávkou 250 mm3.
Příklad variabilty systému: 1 nádrž 8 kol.
